top of page

Vychází nová kniha Duchcovsko-podmokelská dráha

Krušnohorské noviny / Erzgebirgs-Zeitung

19. 4. 2025

Železniční trať propojující více než 150 let Děčínsko, Teplicko, Mostecko a Chomutovsko se letos v květnu dočká reprezentativní publikace. Autorem textu je přední český historik dopravy a umění Mgr. Ludvík Losos (nar. 1933), bývalý ředitel mosteckého muzea v letech 1954 – 1961. Kniha bude slavnostně představena ve čtvrtek 22. 5. 2025 v prostorách společnosti RYKO a. s. v Děčíně.

„Dalo by se o ní úvodem říci, že to byla dráha založená z trucu, z trucu uraženého jedince. JUDr. Franz Stradal byl sice úspěšný teplický advokát, ale také neposedný „homo politicus“, jehož bytostnou potřebou bylo něco zakládat nebo organizovat. Stál při vzniku Ústecko-teplické dráhy (ÚTD, něm. ATE) a stal se pak i členem její správní rady. Ale bylo mu to málo. Získal pocit, že se ve správní radě dostatečně nepřihlíží k jeho podnětům, které se týkaly především rozšíření železničního podnikání v nejrůznějších směrech. Na to správní rada ÚTD skutečně nechtěla slyšet, protože se soustředila na prodloužení dráhy až do Chomutova, tak, jak ji koncesní listina zavazovala, a navíc právě vyklouzla z finančních problémů. Stradal, který byl vždy dobře informován, si zjistil, že existují podnikatelé, kteří nejsou příliš spokojeni s výlučnou vazbou přepravy uhlí na ÚTD, která vědouc dobře o svém monopolním postavení v revíru diktovala ceny. V roce 1868 přišel Stradal s myšlenkou paralelní a tedy i konkurenční dráhy k Labi a získal pro ni několik vlivných zájemců, konkrétně Otto Seeba, C. B. Eisentrauta, Johanna Liebiega a další. Liebieg tady hrál dvojí hru, protože byl zainteresován už v Ústecko-teplické, ale pro něj bylo hlavní dopravit uhlí ze svých dolů na Teplicku do svých fabrik v Liberci levně a byl proto ochoten spojit se třeba s ďáblem.“ Takto Mgr. Ludvík Losos uvádí pozadí vzniku Duchcovsko-podmokelské dráhy, která mezi lety 1871 a 1872 propojila Děčín – Krupku – Teplice – Duchcov – Osek – Litvínov – Jezeří a Chomutov.

V důsledku rozvoje těžby uhlí byl v roce 1971 zrušen úsek Litvínov – Jirkov. V roce 2007 zůstal bez pravidelné osobní přepravy také úsek Děčín – Oldřichov u Duchcova, od roku 2015 zůstala trať přezdívaná Kozí dráha zcela mimo provoz.

Díky aktivitě vedení Ústeckého kraje se vlaky na historickou trať vrátily v roce 2022. Ústecký kraj si od turistické linky T11 (Děčín – Telnice – Krupka) slibuje podporu regionálního cestovního ruchu propojením na památky UNESCO v Krupce a na oblíbenou lanovku na Komáří Vížku.

Nová kniha, která osvětluje historii a význam „Kozí dráhy“, je souborem tří samostatných částí. Vedle populárně-naučného textu historika a publicisty pana Mgr. Ludvíka Lososa jsou součástí knihy autentické humorné Vzpomínky Sinesia Alexandra Košťála (1849-1925) z provozu Duchcovsko-podmokelské dráhy na konci 19. století. Třetí část tvoří album 30 litografií Bedřicha Wachsmanna (1820-1897) zobrazující celou trasu dráhy z Děčína až do Chomutova.

Kniha vznikla v široké spolupráci napříč celou ČR. Editory knihy jsou Jan Setvák a Mgr. Markéta Soukupová z Oblastního muzea a galerie v Mostě. Nová publikace tematicky volně navazuje na úspěšné vydání knihy Mgr. Ludvíka Lososa o Ústecko-teplické dráze, která byla v prosinci 2023 slavnostně představena veřejnosti v prostorách mosteckého muzea. Vydavatelem obou knih je Teplický spolek, člen redakčního týmu „Krušnohorských novin / Erzgebirgs-Zeitung“, se kterým Oblastní muzeum a galerie v Mostě dlouhodobě spolupracuje.

Nová kniha "Duchcovsko-podmokelská dráha" bude slavnostně představena ve čtvrtek 22. května 2025 v prostorách společnosti RYKO a. s. v Děčíně. Společnost RYKO v plně funkční podnik na opravy železničních nákladních vozů, který navazuje na samotné historické kořeny Duchcovsko-podmokelské dráhy, byť dnes samozřejmě v jiné, výrazně modernější podobě.

Obě zmíněné knihy lze objednat na e-shopu: https://www.krusnohori.cz/e-shop


Za podporu vzniku této knihy náleží poděkování těmto partnerům:
- Ústecký kraj
- RYKO a. s., Děčín
- Statutární město Teplice
- Statutární město Děčín
- Obec Proboštov
- Město Krupka
- Město Dubí
- Obec Jeníkov
- Město Košťany
- Nadační fond „Moldavská dráha / Teplický Semmering“



Stanice Duchcovsko-podmokelské dráhy:

Km 0,0
Podmokly (Bodenbach)
Km 4,7
Bynov (Bünaburg)
Km 9,1
Jílové u Děčína (Eulau)
Km 13,5
Libouchec (Königswald)
Km 16.9
Malé Chvojno (Klein-Kahn)
Km 21.9
Telnice (Tellnitz)
(až od 1. 4. 1872)
Km 25.7
Chlumec u Chabařovic (Kulm)
Km 28.3
Unčín (Hohenstein)
Km 31,2
Krupka (Rosenthal-Graupen)
Km 36,7
Teplice Lesní brána (Teplitz Waldthor)
Km 40,7
Košťany (Kosten)
Km 49,5
Duchcov (Dux D.B.B. později Duchcov –Liptice / Dux-Liptitz)

Po dostavbě trati do Chomutova
přibyly od 19. 12. 1872 další stanice:
Km 47,0
Osek (Ossegg)
Km 51,4
Lom u Mostu (Bruch)
Km 55,6
Horní Litvínov (Oberleutensdorf)
Km 60,9
Horní Jiřetín (Obergeogenthal)
Km 65,8
Jezeří (Eisenberg)
Km 77,4
Jirkov (Görkau)
Km 79,9
Chomutov (Komotau D.B.B.)


E-shop:

Duchcovsko-podmokelská dráha
ISBN 978-80-11-06365-8 (vázáno)
https://www.krusnohori.cz/product-page/duchcovsko-podmokelsk%C3%A1-dr%C3%A1ha

Ústecko-teplická dráha
ISBN 978-80-11-03960-8 (vázáno)
https://www.krusnohori.cz/product-page/%C3%BAstecko-teplick%C3%A1-dr%C3%A1ha

bottom of page